2011. október 20., csütörtök

Házi rétestészta és a tökös mákos rétes


Tegnapelőtt vettem egy fél sütőtököt és eléggé sürgetett már az idő, hogy használjam fel. Eredetileg sütni akartam, de aztán eszembe jutott, hogy van még egy adag darált mák a hűtőben, úgyhogy semmi nem akadályozhatott meg egy rétes összedobásában. Na jó azért másfél órámba került, de szerintem ez nem sok egy eredeti kézzel nyújtott rétes elkészítéséhez a nyersanyagoktól a kész rétesig.
Pár éve volt rá alkalmam, hogy egyik barátnőm nagymamája megtanítson minket a rétestészta készítésére. A recept nem tőle való, de az ő útmutatásai és intelmei szerint készítem. Igazán jó program volt. Ott volt a baráti társaság nagy része, a lányok sürögtek, a fiúk meg lemeózták a végeredményt. Persze el kell még telnie pár évnek, hogy én is olyan finomat süssek és azzal a rutinnal. Na majd nagymama koromban.
Van egy olyan elméletem, miszerint ha mindent úgy készítek, ahogy az a receptben le van írva, nem lehet gond. Az is lehet, hogy csak folyton mázlim van. A rétes készítéssel sem volt ez másképp. Hittem benne, hogy sikerülni fog, láttam magam előtt a kész réteseket és csak a célra koncentráltam. A könyv, amiből a recept származik is csak arra bíztatja az olvasót, hogy ne csüggedjen, ha elsőre nem sikerül, másodszorra vagy harmadszorra biztosan sikerülni fog. Mindenesetre a siker nagymértékben függ a liszttől. A neve ellenére nem réteslisztből készül. Minél nagyobb a liszt sikértartalma, annál szebben nyúlik majd a tészta. Mentorom szerint a legjobb a spáros budget típusú simaliszt. Én is ezt használtam és nagyon szépen nyúlt a tészta, nem szakadt.
Persze senki nem fogja elhinni nekem, de nem olyan nehéz, mint gondolják és ha nem egyedül csináljuk, sokkal hatékonyabb, gyorsabb. Össze sem hasonlítható a bolti rétestésztával.
Ez a tökös-mákos rétes eredetileg rendes tökből készül, a sütőtökös változat saját ötlet, de biztosan mások is készítik sütőtökkel. Őrségi specialitás.
Hozzávalók két rúdhoz:
250 g finomliszt, magas sikértartalmú
100 ml langyos víz
1 kisebb tojás
1 kk 10%-os ecet (én almaecetet használtam)
1 csipet só
2 ek olaj
Hozzávalók a töltelékhez:
pár ek zsemlemorzsa
500 g sütőtök
1 kk só
150 g darált mák
100 g cukor (75 g gyümölcscukor)
½ kk őrölt fahéj
1 citrom reszelt héja
80 g mazsola
Lusta voltam és a tészta hozzávalóit a kenyérsütő gép tartályába tettem, majd megdagaszttattam vele. Akkor jó, ha a felszíne sima lesz. Kézzel is össze lehet gyúrni, ekkor néhányszor a gyúródeszkához kell csapkodni a tésztát, akkor jó, ha felszíne sima, hólyagos. Gyúrás után két részre vágtam és a tetejét megkentem olajjal, majd folpackba csomagoltam. Fél órát pihentettem.
Miközben a tészta készült, meghámoztam a sütőtököt és lereszeltem nagy lukú reszelőn. Kicsit besóztam és fél órát állni hagytam.
A cukrot összekevertem a fahéjjal. És a felét a mákhoz kevertem. A másik felét pedig a mazsolával és reszelt citromhéjjal együtt a tökhöz.
Nyújtás előtt a sütőt előmelegítettem 200 °C-ra. Az asztalra terítettem egy tiszta, erre a célra használatos terítőt és egyenletesen beliszteztem. Egy kis csészébe olajat öntöttem a majdani kenéshez.
Nyújtás. A tésztát kivettem a folpackból lisztezett kézzel kicsit széthúztam, majd nyújtófával is átmentem rajta. Aztán jön a türelmet igénylő rész, a húzás. Nem részletezem, inkább nézzétek meg ezt a kis videót. Így kell csinálni :) Rétes készítés közben mindig elgondolkodom, vajon ki és hogyan találta fel ezt a tésztafajtát. Fantasztikus.
Töltés. Amikor kinyújtottam a tésztát, a széléről letépkedtem a vastag részt (abból is készült egy maradék rétes). A tésztát megszórtam egy kis zsemlemorzsával. A tök felét egyenletesen szétszórtam rajta, a szélétől 3 cm-re. Majd megszórtam a cukros mákkal is. A szélét visszahajtottam, hogy ne szivárogjon ki a töltelék. A hozzám közelebb eső szélét is a töltelékre hajtottam, majd ahogy az a videón is látszik, a terítőt felhúztam úgy, hogy a tészta továbbgördüljön és feltekeredjen. Nehéz ezt leírni, csinálni sokkal egyszerűbb. Sütőfóliával bélelt sütőlapra tettem és a tetejüket megkentem olajjal. Betettem a sütőbe és nagyjából fél óráig sütöttem.
Nagyon finom. Egyszer azért próbáljátok ki, milyen is saját készítésű rétest enni :)
(Képet holnap pótolom)

2 megjegyzés:

  1. Eltekeredett hétvégézni velünk... :-) Naaaaagyon finom lett! :-) Köszönjük! A hamburgerről és a túrós csuszáról már nem is beszélve! :-)

    VálaszTörlés
  2. Jo napot! Nadyon szep ez a retes! Bocsanat, nem beszelek jol madyarul, csak dyermekkoraban tanultam. En is Kata vadyok, es nekem is spajzom van... http://katinspajz.blogspot.rs/. Ma talaltam blog amit maga irja, es orultem mert van meg egy Kata es a spajza. Sok udvozlet Belgradbol.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...