2011. október 14., péntek

Gyuvecs, dzsuvecs és a többiek


Most, hogy menthetetlenül ránk szakadt az ősz, és nincs tovább langyos nyárutó, muszáj volt elkészítenem a nyár utolsó ételét.
Egész nyáron készültem rá, hogy megfőzöm, de valahogy nem jutott rá alkalom. A héten kaptam észbe, hogy a paprika-paradicsom szezon már nagyon a végét járja és össze kell szednem magam, ha az idén még akarok gyuvecset enni. Szereztem pár szem aprócska paradicsomot meg paprikát és ezzel lezártam magamban a nyári szezont.
Mi is az a gyuvecs? Balkáni eredetű, (bár olvastam már arab saláta receptként is), sok-sok változata (és pár neve is) ismert. Én egy bolgár receptet szoktam elkészíteni. Valahol azt is olvastam, hogy ez a lecsó őse. Hát nagyon lecsupaszítottuk, ha valóban így van. Ebben a változatban paprika, paradicsom, padlizsán, krumpli, hús a fő összetevők. De készülhet rizzsel és más zöldségekkel is. Birkahúsból, disznóhúsból, marhahúsból vagy akár halból is. Szerintem hús nélkül is remek. Tulajdonképpen egy krumplis húsos padlizsános lecsó. Nagyon gazdag egytálétel.
A recept a Kelet-Európai szakácskönyvből származik. Én már kicsit másképp csinálom, mint a leírásban van, energia- és mosogatás-spórolás miatt. Eredetileg külön készíti a húst és a zöldségeket, majd az egészet egy cserépedényben összesüti.
Nagyon finom, de elég furán néz ki, úgyhogy a képet a végére tettem, nehogy elriasszon valakit a látványa :)
Hozzávalók 3-4 főre:
250 g lapocka
1 ½ hagyma
1 paradicsompaprika
1 kicsi padlizsán
250 g paradicsom
250 g paprika
250 g krumpli
75 g zsír (mangalica)
½ dl joghurt
1 tojás sárgája
só, bors
A kockára vágott húst jól besóztam és megborsoztam. Kicsit hagytam állni, addig apróra vágtam a hagymát és felkockáztam a zöldségeket.
A zsírt megolvasztottam, majd üvegesre pirítottam benne a hagymát. Rádobtam a húst és fehéredésig pirítottam.
Aztán hozzáadtam a paprikákat, ezzel is pirítottam pár percig az egészet. Utána jött a krumpli szintén néhány perc pirítással, végül a paradicsom és a padlizsán.
Annyi vízzel öntöttem fel, ami a feléig ér és lefedve, takaréklángon nagyjából egy órán keresztül főztem.
Amikor a hús és a krumpli is megpuhult, összekevertem a joghurtot a tojássárgájával és a zöldségekhez kevertem. Még úgy öt percig főztem fedő nélkül, gyakran kevergetve.
Kissé krémes lett (azt is mondhatjuk, hogy szétfőtt, de az nem lenne elegáns). A joghurttól savanykás, a krumplitól tápláló, a lecsótól ízletes. A hús meg úgy elvan benne. Sűrű finomság. Érdemes kipróbálni.
Viszlát nyár! Jövőre ugyanitt…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...