2011. április 27., szerda

Reggelire lekváros bukta


Megint édesség reggelire.
Ma végre volt egy kis időm beszabadulni a konyhámba. Sütöttem is rögtön egy mákos kenyeret, meg némi buktát reggelire. Még sosem sütöttem, de otthon Apukám gyakran csinált. Édeskés, citrusos, élesztős illat a kissé langyos, fülledt levegőben. Tisztára, mint otthon.
Azért nem volt zökkenőmentes a készítés. Megérte küzdeni, mert nagyon finom lett. A recept alapja a 33 kenyér és péksütemény c. könyvecskéből származik.
Első akadály a liszthiány volt. A kenyérsütés miatt már csak 2/5:3/5 arányban maradt sima és teljes kiőrlésű liszt. Akaratlanul is hű de egészséges lett. Másodszorra a lekvárnál akadtam el. Megszavaztuk az eperlekváros buktát, de az állaga nem volt az igazi. Maradt a fahéjas szilva. Talán jobb is így. És bár a leírásában 1 evőkanálnyi lekvárt kell a tészta közepébe tenni, a képen mégis kiskanál van. De ez nekem már csak utólag tűnt fel, amikor konstatáltam, hogy 1 ek lekvárral nem fogom tudni összehajtani a tésztát. Na de ez is megoldódott.
A recept (nagyjából10-12 darabhoz):
200 g teljes kiőrlésű liszt
300 g finomliszt
1 kk só
2 ek gyümölcscukor
1 ek vaníliás gyümölcscukor
25 g friss élesztő
1 db tojás
½ citrom héja (bio)
1 ek vaj
2,6 dl tej
kb. egy kis üveg kenhető, nem folyós lekvár
1 db tojás a kenéshez
A tészta hozzávalóit a kenyérsütő gépbe tettem és megdagasztattam, majd duplájára kelesztettem vele. Azután fél cm vastagra nyújtottam, közben törekedtem a négyzetes formára. A kinyújtott tésztát pizzavágóval 10x10 cm-es négyzetekre vágtam. (A maradék nyesedékekből hengereket formáltam, majd hármas fonással  összefontam, a széleket aláhajtottam.) A négyzetek közepébe 1-1 púpozott teáskanál lekvárt tettem, majd összetekertem őket és az oldalsó széleket laposra nyomtam és aláhajtottam. Sütőfóliával bélelt sütőlemezre tettem a buktákat, és nagyjából 20 percig, meleg helyen hagytam kelni. Utána megkentem a felvert tojással és 190 °C-ra előmelegített sütőben 20 perc alatt megsütöttem. Tányérra szedtem és ott hagytam kihűlni. Kísérleti célból fél adagot betettem a mélyhűtőbe, hogy egyszer majd reggel, frissen is ki tudjam sütni.
Elég csúnyácskák voltak nyersen, és aggódtam is, hogy hogyan fognak kinézni, de a sütés alatt nagyon szépen elrendeződtek. A teljes kiőrlésű liszt ellenére hihetetlenül puha tészta lett belőle. Finom lekvárral, amiből a sütés alatt kiszabadult a fahéj és egészen más íze lett, mint nyersen. (Azt hiszem, idén jó sok fahéjas szilvalekvárt fogok eltenni.)
Már nagyon várom a reggelit.
Szeretitek a lekváros buktát?

2 megjegyzés:

  1. szia kata en romaniab elek es az a varos ahol en lakom nem lehet kapni gyumolcscukrot es ha kristalycukrot teszek bele

    VálaszTörlés
  2. Szia Emese! Teljesen jó a kristálycukor is, abból kicsit több kell, mint a gyümölcscukorból, mert nem olyan édes. Mondjuk úgy az egyharmadával.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...